Lite Bergman kanske?

2010-11-06 | 11:21:58

Harriet Andersson i "Sommaren med Monika"

Bibi Andersson och Liv Ullman i "Persona"

Här sitter jag alldeles nyvaken och funderar på att jag aldrig sett någon film av Bergman. Vadan detta undrar ni då? Jo, det första jag såg när jag satte på tv´n  var skådespelerskan Harriet Andersson som satt i Tv4-morgon och pratade om Bergman. Och då insåg jag att jag måste ju faktiskt se åtminstone EN Bergman-film. Att inte ha sett någon av är ju lite som att inte veta någonting om svensk filmhistoria och det betyder ju också att man missar poängen till många skämt, diskussioner och jämförelser, eftersom folk ofta refererar till hans verk. Som här t.ex i en av mina favoritfilmer "Yrrol":


Så alltså, note to self: se Bergman-film snarast!

Bildkälla 1 och Bildkällla 2.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Den bästa Bergman-filmen är överlägset Fanny och Alexander tycker jag :)

2010-11-08 @ 00:24:45
URL: http://cactussa.blogg.se/
Postat av: Anniina

I haven't seen many Bergman films, but I have to say that I love Fanny & Alexander. I liked Smultronstället too, but F&A will always have a special meaning for me!

2010-11-30 @ 23:18:39
URL: http://cinnamonbiscuits.blogspot.com

Lämna en hälsning:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0