Onödig info om ananas

2008-05-10 | 13:47:36

Sitter och tuggar på ett äpple som enligt butiken skulle vara Brasilianskt. Vet inte hur sant det är, men gott är det iaf. Helt sinnessjukt hur långt vi transporterar frukter när de faktiskt finns så mycket närmare oss. Och vad är egentligen poängen med att äta färsk ananas mitt i vintern i Sverige? T.ex skulle jag aldrig få för mig att äta jordgubbar hemma mitt i vintern. Då vet jag att de transporterats i många timmar innan de ens nått butiken. Man kan ju fundera på hur mycket kemikalier de blivit sprayade med för att de ska klara det och fortfarande se nyplockade ut. Transporterna förorenar inte så lite när de fraktar frukt åt oss i de kalla nordliga länderna. Visst är det bra med frukt och vitaminer, men vad är det för fel med svenska äpplen och päron? Sen är det väl kanske lättare sagt än gjort att leva som man lär alltid. Svårt det där.

Visste ni förresten att det i många fall påträffats att plantagearbetare som plockar ananas hela dagarna förlorar sina fingeravtryck? Det är för att ananasen innehåller ett enzym som heter Bromelin, vilket är ett proteinförtärande enzym. Dagens onödiga info nr ett.

Kommentarer

Lämna en hälsning:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0