Att vittna

2010-08-18 | 23:00:43



I förmiddags skulle jag infinna mig lite efter elva i Malmö tingsrätt för att vittna. Innan var jag ganska nervös, man vet ju inte alls vad de kommer att fråga. Eller, lite vet man ju beroende på vad det handlar om, men nervigt är det ändå. Tycker mest det är obehagligt att känna sig utfrågad framför en massa folk som sitter och tittar på en. Trots att man inte själv är anklagad för något är det lätt att det känns så.

Först fick alla vittnen sätta sig utanför och vänta. När det var min tur blev jag uppropad i en högtalare som talade om vilken sal jag skulle gå till. Jag gick in och fick sitta ner i en stol i mitten av rummet. Framför satt domaren och nämndemännen, till vänster satt åklagaren, till höger den åtalade och hans advokat och bakom satt de som valt att komma och titta - åhörarna. Först fick jag avlägga ed och sedan började först åklagaren att ställa sina frågor. Jag försökte svara tydligt och utan att lägga till något onödigt. Sedan fick försvarsadvokaten ställa sina, men som tur var hade han inte mycket att tillägga. Annars ser man ju alltid på tv hur försvarsadvokaten pressar vittnena och försöker få dem att bryta ihop. Verkar ju inte direkt roligt. Å andra sidan kan det vara så att jag tittat lite för mycket på amerikanska filmer och tv-serier.. Sedan var det domarens tur att ställa sina frågor. Hon hade inte heller så mycket att tillägga. Efter det var jag klar och kunde gå. Det tog inte speciellt lång tid, men var sjukt skönt när det väl var över. Speciellt med tanke på att jag gruvat mig inför den här dagen i drygt två månader..

Om några dagar kommer domen. Så nu är det bara att vänta.


Kommentarer
Postat av: JENNY HSU ♥

Låter lebbigt ja!

2010-08-19 @ 20:49:55
URL: http://yannii.blogg.se/

Lämna en hälsning:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0