Drömmar och skolk

2008-09-10 | 12:21:58

Inatt drömde jag en massa skumt strunt. I mixen fanns: en vän vars pappa hade dött och ett arv - en byrå full med användbara prylar, en resa till Japan som slutade utan bagage, med dåligt väder och inga pengar, en flykt från något odefinierbart och en massa naket. Vilket innebar att jag själv mest var naken hela tiden. Medan alla andra var påklädda. Dessutom träffade jag en kompis som hade bytt namn och vägrade låta sig tilltalas med det gamla. Jag kunde inte komma på det nya. Hon blev arg.

Funderar lite på om jag egentligen tycker att idén med att skolk ska skrivas in i betyget är ett bra system. Många som  skolkade för att vara "tuffa" när jag gick i t.ex. högstadiet har skärpt sig och studerar nu på högskola eller universitet. Andra har helt enkelt fortfarande inget intresse av att plugga och jobbar istället. Dessutom fick de ju sitt straff redan då, alla lärare tog självklart hänsyn även till frånvaron då de satte betyg. Hade man hög frånvaro drog det ner betyget. I gymnasiet sa alltid våra lärare till oss att "det här är en högre utbildning ni själva valt, vill ni inte vara här tänker vi inte tvinga er". Däremot blev man ju av med sitt studiebidrag om man hade för hög frånvaro. Jag tyckte alltid det var ett bra system, man kände att man själv hade valt att sitta där och därmed själv fick ta ansvar för att det inte var slöseri med tid.

Kommentarer

Lämna en hälsning:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0