Film vs bok

2009-09-24 | 01:31:28

Nu har vi precis tittat färdigt på "Män som hatar kvinnor". Den var bra och nu kan jag faktiskt läsa boken och tycka om den utan att oroa mig för att jag kommer att hata filmen första gången jag ser den. Det är alltid bättre att se filmerna först eftersom böckerna alltid är bättre och man vill inte sitta och tycka illa om en film medan man ser den. Slöseri med tid om inte annat. Det slår verkligen aldrig fel. Min senaste besvikelse är "Twilight" (trots att jag likaväl som alla andra brudar under 35 tycker att Rob Pattison är oförskämt snygg) för filmen gör inte boken rättvisa. Och hur skulle den kunna göra det? "Clockwork Orange" är en annan film jag bara inte kan uppskatta, jag läste nämligen boken först. Just därför la jag ner mina långt gångna planer på att läsa "Sagan om ringen"-trilogin någongång på högstadiet eftersom jag då fick reda på att de skulle bli film. Jag väntade tålmodigt, såg alla filmerna på premiärerna och sedan läste jag böckerna. Det råkar också vara den enda serie där jag tycker lika mycket om böckerna som filmerna. Där saknas saker i filmerna som jag älskade i böckerna, men där saknas också saker i böckerna som jag tyckte om i filmerna.



Nä, nu måste jag verkligen sova.


Bild.

Kommentarer

Lämna en hälsning:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0